tiistai 11. lokakuuta 2016

11.10 hommia.

Sähkökurssi tuli päätökseen ja tosissaan ajattelin toiseksi kurssiksi radio-ohjattavien autojen ruuvamista ja säätämistä.

Tänään laitoin takavetoisen autoin valmiiksi seuraava treenikertaa. Teen seuraavat asiat autoon yleensä ennen seuraava treenikertaa. Kisoihin vaihdan enemmän kuluvia osia uusiin.

Auto viime kerralla kun olin ajamassa. Auto on Xray XB2 2017 vuoden malli.

Käyn yleensä treenaamassa Helsingin Jätkäsaaressa, jossa on hyvät tilat ja radan pinta on samaa mitä käytetään Euroopankin kisoissa.


Aloitin purkamalla autosta voimansiirron "boksin" missä on diffi ja rattaat jotka välittävät tehon moottorilta renkaille. Rasvasin rattaat uudestaan ja tarkistin laakerit.


Auto boksi irroitettuna.


Boksi uudelleen kasattuna. Kuvassa näkyvää viritelmää kutsutaan "Slipperiksi", joka toimii tavallaan kytkimenä.


Tässä autossa käytetään öljyratasdiffiä, jota voi säädellä eri jäykkisillä silikooniöljyillä. Vaihdoin diffiin kotelon koska vanhasta oli kierteet huonossa kunnossa.


Diffin laitettu uusi öljy.


Diffi boksissa.



Seuraavaksi oli vuorossa vetoakselit. Purin molemmat osiin ja putsasin kaikki osat. Sitten niveliin laitettiin uudet rasvat.


Vetoakseli asennettuna autoon.


Seuraavaksi purin iskunvaimentimet, ja vaihdoin sisälle uudet o-renkaat. Sen jälkeen laitoin iskareihin uudet öljyt.



Auto valmiina seuraavaan treenikertaan.



Lopuksi korjasin pienen jännitemittarin, jolla on kätevä tarkistaa ennen lähtöä oliko akku varmasti täynnä. Tein vähän paremmat ja kestävämmät juotokset koska vanhat olivat lähteneet irti.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti